آخرین اخبار

چگونه گل پژمرده را زنده کنیم؟

گلها و گیاهان همواره پدیده هایی بوده اند که توجه ما را به سمت خود جلب کرده اند. وجود این عناصر زیبا در داخل منزل نیز همواره شادابی و طراوت را به فضای منزل ما میبخشد. به ویژه استفاده از انواع گیاه آپارتمانی و گلهای طبیعی باعث ایجاد نشاطی دو چندان در منزل خواهد شد.

با این وجود بدون شک دیدن گلهایی که پژمرده شده اند و شادابی خود را از دست داده اند، برای هیچ یک از ما خوشایند نخواهد بود. گلهایی که باوجود زحمات زیادی که برای نگهداری از آنها کشیده اید، باز هم طراوت خود را از دست میدهند. در چنین مواردی چه باید کرد؟ چگونه میتوان شادابی و طراوت را به گلهای پژمرده بازگرداند؟ چگونه گل پژمرده را زنده کنیم؟


بررسی ریشه گیاه

ریشه گیاه مهمترین بخش آن است. به همین دلیل زمانی که گیاهی پژمرده میشود، در اولین مرحله باید سلامت ریشه آن را بررسی کنید. باید مطمئن شوید که ریشه گیاه سالم است و بوی نامطبوعی از آن به مشام نمیرسد.

همچنین مطمئن شوید که ساقه ها نیز در نزدیکی ریشه ها از سلامت کافی برخوردار هستند. همچنین باید ریشه های مرده را نیز جدا کرده و به ریشه های زنده فرصت رشد بدهید.

جدا کردن شاخه های زرد و پژمرده از گیاه

برای اینکه بتوانید به شاخه های سبز و تازه اجازه رشد بدهید و به احیا گل پژمرده بپردازید، باید فضا را برای آنها آزاد کنید. برای این کار باید شاخه های زرد و پژمرده را که به انتهای عمر خود نزدیک شده اند، از گیاه جدا کنید.

میتوانید این شاخه ها را دور نریزید و از آنها به عنوان یک کود طبیعی برای گیاهتان استفاده کنید. این کار باعث میشود که ریشه فشار کمتری را برای تقویت گیاه متحمل شود.


عوض کردن خاک گلدان

در جواب به سوال چگونه گل پژمرده را زنده کنیم؟ باید گفت که به خاک گلدان توجه کنید. یکی از مهمترین چیزهایی که گیاه تغذیه اصلی خود را از آن میگیرد، خاک است. اگر احساس میکنید که گیاهتان به خاطر آب دادن بیش از حد دچار زردی و ضعف شده است، میتوانید با تعویض خاک گیاه قدری به آن آرامش دهید.

به خاطر داشته باشید که باید هر گیاه را متناسب با ویژگیهای خاص خودش آبیاری نمایید. همچنین باید خاکی را که انتخاب میکنید، به خوبی و به اندازه کافی با مواد معدنی تقویت کنید تا گیاه بتواند به راحتی تغذیه خود را دریافت کند.


قرار دادن گل در مسیر مستقیم نور آفتاب

اگر گیاه شما به دلیل آبیاری بیش از حد دچار سستی شده است، باید برای تقویت آن گیاه را به نور خورشید بسپارید.

به عبارت بهتر باید گیاهتان را در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دهید تا آب اضافی تبخیر شود. اما برای این کار باید احتیاط کنید. زیرا نور مستقیم خورشید میتواند برگهای گیاه را سوزانده و آن را از بین ببرد.

بنابراین باید در تنظیم مدت زمان قرارگیری گیاه در معرض تابش مستقیم نور خورشید دقت کنید. اگر نور خورشید به اندازه کافی به گیاه نرسد، ریشه گیاه تضعیف شده و درنتیجه برگها قدرت کافی را برای رشد پیدا نخواهند کرد.

علاوه بر این برگهای گیاه نیز شادابی خود را از دست داده و پژمرده خواهند شد. برای نجات گیاه از این وضعیت باید آن را هرس کرده و به مدت زمان موردنیاز در معرض نور خورشید قرار دهید.
دور کردن گیاه از نور خورشید

اگر پژمرده شدن گیاه شما به دلیل کم آبی است، باید در اولین فرصت آن را از تابش مستقیم نور خورشید دور کنید.

بدون شک خشک بودن خاک گیاه یکی از اصلیترین نشانه هایی است که با زبان بی زبانی به شما میگوید که گیاه شما تشنه است.

برای نجات گیاه خود از این وضعیت باید به سرعت آب کافی را به آن برسانید و گیاه را از تابش مستقیم خورشید دور نگه دارید. بادی دقت کنید که در این کار افراط نکنید.

یعنی مدت زمان دور ماندن گیاه از نور خورشید را طولانی نکنید و تنها به مقدار کافی به آن آب بدهید. به علاوه باید فواصل زمانی آبیاری گیاه را تنظیم کنید تا این مشکل به وجود نیاد. پژمردگی ناشی از این دلیل معمولا موقتی است.

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است پژمردگی گیاه را به دنبال داشته باشد، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید است. این موضوع باعث میشود که لکه های تیره ای بر روی برگهای گیاه ظاهر شوند که نشانه ای از سوختگی هستند. در چنین مواقعی نیز باید گیاه را از تابش مستقیم نور خورشید دور نگه داشت. پس از آن باید برگهای آسیب دیده را از گیاه را جدا کرده و به مقدار کافی آن را آبیاری نمود.
سمپاشی گیاه و از بین بردن آفات

چگونه گل پژمرده را زنده کنیم؟ آن را از آفت زدگی حفظ کنید. یکی دیگر از مواردی که باعث پژمردگی گیاه میشود، آفت زدن آن است. آفات گیاهی تا زمانی که به مرحله پیشرفته نرسیده باشند، تنها برگهای گیاه را از بین برده و آن را پژمرده میکنند.

به همین دلیل به محض بروز نشانه های بیماری در گیاهتان باید آفات را شناسایی کرده و سم از بین برنده آنها را به میزان کافی بر روی گیاه بپاشید.


تناسب اندازه گلدان با گل

گاهی اوقات ممکن است که گل به دلیل کوچک بودن فضای گلدان، فرصت رشد پیدا نکرده و درنتیجه نتواند شاداب و باطراوت باقی بماند.

کوچک بودن فضای گلدان باعث محدود شدن ریشه ها شده و ممکن است گل را از بین ببرد. به همین دلیل هر چند وقت یک بار باید گلدان گل را عوض کنید تا به ریشه ها فضای کافی برای تنفس و قدرت کافی برای رشد بدهید.
سوالات متداول چگونه گل پژمرده را زنده کنیم؟

    علتهای اصلی پژمردگی گیاه چیستند؟
    کمبود مواد معدنی، وجود آفات، کمبود یا زیاد بودن نور خورشید، آب دادن زیاد یا کم

    آیا پژمردگی گیاه میتواند منجر به از بین رفتن دائمی آن شود؟
    بله. بدون شک پژمردگی یکی از نخستین نشانه های بیماری گیاه و نیاز به آن به توجه است. اگر این نیاز را دریافت نکند، بدون شک از بین خواهد رفت.

    چگونه باید گیاه را سمپاشی کرد؟
    دقت کنید که استفاده بیش از حد از سموم نه تنها آفات را بلکه گیاه شما را نیز از بین خواهد برد. به همین دلیل باید کاملا مطابق دستورالعمل رفتار کنید.

 


نظرات کاربران
ارسال نظر