آخرین اخبار

پرورش و نگهداری تعویض خاک و گلدان گیاهان

گل و گلدان‌های شما برای اینکه سالم و شاداب بمانند به نگهداری دائم و توجه نیاز دارند. این توجه شامل موارد، جزئیات و کلیات مختلفی می‌شود. برای مثال آبیاری درست، نگهداری گیاهان در آب و هوای مناسب، دمای مناسب، رسیدگی مداوم، کوددهی و تغذیه گیاه و … همه و همه کمک می‌کنند تا هم طول عمر گیاهان شما افزایش یابد و هم زیبایی، طراوت و شادابی آن‌ها حفظ شود یا افزایش یابد.

از جمله موارد مهمی که در این مسیر و برای نگهداری از گیاه مهم است و باید به آن توجه کرد خاک گیاه و گلدان آن است. گیاه شما به دلایل مختلفی به تعویض خاک و گلدان نیاز دارد و درصورتی که به این نیازش بی‌توجهی شود، کم‌کم دچار خرابی و در نهایت به نابودی خواهد رسید.


چه خاکی مناسب گیاهان است؟

گیاهی که در گلدان نگهداری می‌شود به خاک مخصوص نیاز دارد. خاک باغچه برای گیاهانی که در گلدان کاشته می‌شوند مناسب نیست. خاک باغچه می‌تواند آب را بیش از حد در خود نگه داشته و یا خیلی سریع آن را از دست دهد که در هر دو صورت برای گیاه گلدانی اتفاق خوبی نیست.

همچنین ممکن است در خاک گلدان تخم علف‌های هرز و آفت‌هایی وجود داشته باشد که به گل یا گیاه صدمه زده و طول عمر آن را کاهش دهد.

خاکی که برای گلدان استفاده می‌کنید، مخصوصا خاک باغچه بعد از مدتی مواد مغذی خود را از دست داده و شرایط رشد گیاه را نخواهد داشت بنابراین باید کم‌بودها جبران شده و یا خاک عوض شود. همچنین هرچه گیاه شما رشد می‌کند لازم است گلدان آن نیز عوض شود.


چه زمانی باید به فکر تعویض خاک و گلدان بود؟

اگر گیاهتان را تازه کاشته‌اید به این دلیل که رشد گیاه در ابتدا زیاد است در فواصل زمانی کوتاه احتیاج به تعویض گلدان خواهید داشت. اما گیاهانی که مراحل رشد اولیه را طی کرده‌اند دیرتر نیاز به تعویض گلدان خواهند داشت.

برای تعویض گلدان و خاک بهتر است زمانی را انتخاب کنید که رشد گیاهان کند است، در حقیقت کمی قبل یا بعد از گل دادن گیاه می‌تواند زمان خوبی باشد تا خاک گلدان را عوض کنید و گیاه را به گلدان جدید و بزرگ‌تری منتقل کنید.

خوب است بدانید بعد از تعویض خاک و گلدان، گیاه شما برای بازیابی توان و سلامت خود به نور خورشید احتیاج دارد بنابراین بهتر است در فصل‌هایی که چنین امکانی به صورت حداکثری فراهم است به فکر تعویض خاک و گلدان گیاه باشید.

اواحر بهار و فصل تابستان می‌تواند فصل خوبی باشد تا خاک گلدانتان را عوض کنید. اگر مدت زمان زیادی است که خاک یا گلدان گل و گیاهان خود را تعویض نکرده‌اید خاک گلدان شما عاری از مواد غذایی مورد نیاز گیاه است بنابراین با تعویض خاک و کود دهی جان تازه‌ای به گیاه می‌بخشید.

در این میان گیاه با توجه به تغییرات و علائمی که از خود نشان می‌دهد نیز به شما نشان می‌دهد چه زمانی نیاز به تعویض گلدان یا رسیدگی بیشتر و تغییر وضعیت دارد. برای مثال زمانی که برگ‌های گیاه زرد شده، گیاهتان پژمرده شده است یا گل و برگ‌هایش را از دست می‌دهد یکی از دلایل می‌تواند نیاز به تعویض خاک و گلدان باشد. حتی بعضی وقتها متوقف شدن رشد گیاه نشان دهنده‌ی نیاز به تغییر گلدان است.


نظرات کاربران
ارسال نظر